I en pressemelding Datatilsynet sendte ut tirsdag, fremkommer det at Det europeiske personvernrådet (EDPB) har bestemt seg for å «adoptere» det norske forbudet mot Facebooks adferdsbaserte markedsføring. Dette er den markedsføringen som blant annet fører til at at du alltid får masse reklame for ting du akkurat har kjøpt på nettet.

Frem til nå har Datatilsynet vært det eneste tilsynet i Europa som har pålagt eieren Meta dagbøter for ikke å innrette seg etter GDPR.

Det er det for så vidt fortsatt, men at EDPB nå plukker opp forbudet og gjør det gjeldende i hele Europa, innebærer at Meta risikerer bøter i helt andre størrelsesordner enn hva Datatilsynet kan slå i bordet med.

Annonse

Praktikantopphold i Lovavdelingen

Slutt på småpengene

Bøtene til Norge har til nå akkumulert seg til snaut 70 millioner kroner, forteller seksjossjef Tobias Judin.

datatilsynet_tobias_judin_136_181101.jpg
Tobias Judin, Datatilsynet.

– Meta har så langt ikke innrettet seg etter det norske vedtaket.

– Hva slags sanksjoner har EU, om Meta fortsatt ikke vil innrette seg?

– EU har ikke hjemmel til dagbøter, men om Meta ikke følger vedtaket, så vil det kunne vedtas engangsbøter. Og vi har sett i andre saker at de er i en annen størrelsesorden enn hva vi opererer med i Norge, sier Judin.

I fjor fikk for eksempel Google over 40 milliarder kroner i bot for for misbruk av markedsmakt.

– Faceboook har nok mer respekt for EU enn for oss, sier Judin.

Varslet endring

– Vi er veldig glade for at Personvernrådet er enige i Datatilsynets vurderinger og utvider forbudet vårt. Målet er at innbyggere over hele Europa vil få bedre personvern, sier direktør i Datatilsynet Line Coll.

Meta forsøkte i sommer, uten hell, å stoppe dagbøtene med en midlertidig forføyning. Meta bestrider gyldigheten av tilsynets vedtak, og har tatt ut søksmål. Inntil videre løper bøtene til Norge med én million kroner om dagen.

Men i Brüssel kan det altså fort bli langt dyrere. Meta har på sin sid varslet at de vil innføre brukerbetaling for de som ikke vi akseptere selskapets bruk av adferdsbasert reklamevisning.