«The end of the rule of law!»

Det er hva ex-EFTA-president Carl Baudenbacher i vår kalte forslaget om å sende Fosen-Linjen-saken tilbake til EFTA-domstolen.  

Men nå er det altså det som skjer likevel. Beslutningen ble tatt fredag, av forberedende dommer i Høyesterett. Saken for Høyesterett er nå berammet til behandling først i juni neste år, i påvente av et svar fra EFTA.

Hvorfor mente Baudenbacher at en slik beslutning ville være intet mindre enn «the end of the rule of law»? Les om tordentalen han i mai holdt hos NHO her.

Annonse

Har du erfaring fra personskadeoppgjør og har lyst på en ny utfordring?

Sjokksvaret fra EFTA

Men hvordan ble en tilsynelatende uskyldig anbudskonkurranse om et fergesamband i Trondheimsfjorden til et internasjonalt rettsdrama med store politiske implikasjoner? Problemet startet da Frostating lagmannsrett i fjor ba EFTA-domstolen om en rådgivende uttalelse, i forbindelse med en erstatningssak etter en mislykket anbudsrunde på fergestrekningen Brekstad-Valset.

Svaret som kom sendte sjokkbølger inn i offentlige sektor. EFTA-domstolen konkluderte med at det etter anskaffelsesdirektivet gjelder objektivt erstatningsansvar for feil avviste anbud. Dette i direkte motstrid med gjeldende praksis fra Høyesterett, og med potensielt enorme økonomiske konsekvenser for offentlig sektor.

Les Rett24s omtale av EFTA-domstolens uttalelse fra i fjor her

Ignorerte rådet

Etter å ha studert uttalelsen fra EFTA-domstolen, valgte deretter Frostating å se helt bort fra det rådet de hadde bedt om og fått. Dette var en beslutning mange, blant andre NHO, så som en direkte trussel mot stabiliteten i EFTA-samarbeidet. NHO har derfor involvert seg i saken, og i et prosesskriv til Høyesterett skrev de:

«Dersom lagmannsrettens norm for prøving av EFTA-domstolen uttalelser blir stående, vil det undergrave EØS-avtalen og skape stor usikkerhet for næringsdrivende. (...) NHO mener at Høyesterett uttrykkelig må ta avstand fra lagmannsrettens rettsnorm og vurderinger (...)»

Den som har grunn til å være tilfreds med den siste utviklingen, er oppdragsgiveren – det fylkeskommunale transportselskapet AtB: 

– Det eneste sikkert kan sluttes av dette, er at Høyesterett ikke er overbevist om at EFTA-domstolens avgjørelse var riktig. De må jo være i tvil, eller så hadde det jo ikke vært nødvendig å spørre på nytt. I det dilemmaet Høyesterett står i her, så er nok dette den mest diplomatiske måten å gjøre det på. sier AtBs prosessfullmektig, Goud Helge Homme Fjellheim.

Annonse

Compliance Officer i Group Compliance

Frykter traktatbrudd

Fjellheim mener alternativet til å sende saken tilbake på nytt, ville være at Høyesterett, i likhet med Frostating, rett og slett ikke la vekt på EFTA-avgjørelsen. Ettersom rettsenhet på tvers av markedet er selve bærebjelken i EØS-samarbeidet, ville en slik beslutning kunne få store politiske konsekvenser.

EØS-avtalen er som kjent ikke tuftet på at nasjonalstatene selv skal kunne velge og vrake blant hvilke bindende direktiver de ønsker å følge.

Fosen-Linjens prosessfullmektig, Anders Thue, vil ikke kommentere beslutningen om å forelegge saken på nytt. I Fosen-Linjens anke til Høyesterett, skriver imidlertid selskapet:

«Lagmannsrettens manglende etterlevelse av EFTA-domstolens utvetydige uttalelse om krav til ansvarsgrunnlag og manglende etterlevelse av Høyesteretts generelle føringer bør ikke få stå ukorrigert og potensielt eksponere Norge for traktatbruddsøksmål for manglende etterlevelse av EØS-avtalen.»

Hvordan spørsmålet til EFTA nå skal utformes, er ikke klart ennå. Rett24 får opplyst at det vil være «oppfølgingsspørsmål om hvilke krav håndhevelsesdirektivet artikkel 2 nr. 1 bokstav c stiller til ansvarsgrunnlaget for oppdragsgivers erstatningsansvar for positiv kontraktsinteresse».